Bedrijfs-DNA

Uit 126 kernwaarden worden er 4 gekozen die het bedrijf het best omschrijven. Vervolgens wordt via een enquête onder het personeel gecontroleerd of het zich hierin herkent. Zo kan een bedrijf zich wel flexibel noemen, maar als het niet tegemoetkomt aan de wens van jonge werknemers om minder uren of meer thuis te werken, dan wordt het een lege huls. Ofschoon ‘bedrijfscultuur’ misschien een beetje vaag klinkt, beschikt elk bedrijf er wel over, meent Afonso. “Ze zijn zich er misschien niet van bewust. Zo streven bedrijven soms naar teamgeest en werknemersgeluk.” Door deze eigenschappen te benadrukken, kan het aan attractiviteit winnen. Dat is zeker in deze tijd van personeelsgebrek een pluspunt. Als werknemers door het bedrijfs-DNA weten in wat voor organisatie ze terechtkomen, wordt de kans kleiner dat ze teleurgesteld afhaken. Ze kunnen immers een bewuste keus maken.

Heilige graal

Ik vraag vaker aan mensen: waar stap jij ’s morgens graag je bed voor uit? Dan word ik soms vreemd aangekeken, maar het gaat erom dat je kunt benoemen op welke manier je werk je gelukkig kan maken. Wie gelukkig en gemotiveerd is, voelt zich fitter. Het gevoel dat hij van toegevoegde waarde is, maakt dat hij zich gewaardeerd voelt. “Het gevolg is een hogere productie. Een win-winsituatie voor werknemer en werkgever”, vertelt Afonso. Cabooter voegt toe dat ondernemers met een heldere bedrijfscultuur ook vaak minder moeite hebben om personeel te vinden, zelfs in tijden van grote krapte. Ze hebben duidelijk voor ogen waarom ze op aarde zijn en hoe ze iets willen bereiken. Voor werknemers die een bevestiging willen of de heersende bedrijfscultuur bij hen past, is een persoonlijke analyse gemaakt. Bureaus die personeel werven en selecteren, kunnen daar gebruik van maken. Afonso wil haar methode geen heilige graal noemen. “Maar de kans op een mismatch wordt wel aanzienlijk verkleind.”

 

door Peter Heesen - Dagblad de Limburger